Základní kurz č. 1 (3 hodiny)

Obsah kurzu:

  1. Přednáška:
    • První pomoc (pojem, dělení, právní rámec, záchranný řetězec)
    • Mechanismus úrazu (pojem, význam, zjišťování, zohlednění)
    • Stavy vědomí (dělení, zjišťování, algoritmus „cABCDE“, význam)
    • Místo události (zóny, dělení, přístup ke zraněnému, bezpečí)
  1. Přednáška + nácvik praktických dovedností:
  • Zástava masivního krvácení („c“)
    • kontrola zraněného na masivní krvácení
    • zastavení mas. krvácení (TQ, SWATT, Esmarch, improvizace)
    • tlakové obvazy (Izraelský obvaz, improvizace)
    • junkční krvácení (metoda wound packing)
  1. Přednáška + nácvik praktických dovedností:
  • Dýchací cesty („A“)
    • kontrola DC
    • zprůchodnění DC
    • kontrola dýchání (počet, kvalita)
    • zajištění DC
  • KPR
    • zásady
    • technika KPR
    • AED
    • KPR dospělí, děti
  • Imobilizace krční páteře
    • důvody
    • způsoby
    • technika

     

Základní kurz č. 2 (3 hodiny)

(podmínka absolvování Základního kurzu č. 1)

 

Obsah kurzu:

  1. Přednáška refresh kurzu č. 1:
  • rekapitulace + zopakování praktických dovedností

 

  1. Přednáška + nácvik praktických dovedností:
  • Dýchání („B“)
    • kontrola dýchání (kvalita, počet)
    • kontrola hrudníku
    • ošetření hrudníku
  • Kvalita krevního oběhu („C“)
    • kontrola krevního oběhu (hmatnost pulsu, kapilární návrat, oxymetr)
    • vyhodnocení
    • kontrola dutiny břišní (ošetření vyhřezlých střevních kliček, „wound packing“ dutiny břišní, vyšetření pohmatem)
    • fixace poraněné pánve (technika, pánevní pásy, improvizace)
  • Neurologické stavy („D)
    • termoregulace (význam, techniky)
    • mozkové příhody (FAST)
    • hypo-hyperglykémie
    • anafylaktický šok
    • hyperventilace
    • epilepsie
  • Transport („E“)
    • transport (zásady, techniky, prostředky, improvizace)

 

Základní kurz č. 3 (3 hodiny)

(podmínka absolvování Základního kurzu č. 1 a č. 2)

Obsah kurzu:

  1. Přednáška refresh kurzu č. 1 a č. 2:
    • rekapitulace + zopakování praktických dovedností
  1. Modelové situace:
  • účastník je od počátku veden k používání naučeného algoritmu „cABCDE“
  • je dbáno na plynulé navazování postupů mezi jednotlivými písmeny algoritmu
  • smyslem je provést celý vyšetřující a ošetřující postup komplexně

účastník si při modelové situace projde celým postupem poskytnutí první pomoci od prvního kontaktu se zraněným, přes vyřešení život ohrožujících stavů, až po finální transport a předání zraněného ZZS